<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Picture3

Share this article on

Sådan sikrer du din virksomhed mod tab under en recession

Verdensøkonomien er ifølge Atradius’ seneste økonomiske analyse på randen af recession i 2023. Derfor har vi talt med vores danske kreditchef om, hvordan man som virksomhed kan forsøge at undgå tab på kreditsalg i trange tider.

 

Under en eventuel recession er det særligt vigtigt for virksomheder at undgå tab. Dels vil omsætningen ofte dale, hvorfor det ofte vil tage længere tid at tjene et eventuelt tab ind. Samtidig bliver markedet presset for likviditet og risikoen for udeblevne betalinger vokser.

De seneste mange år, har det stort set ingenting kostet at låne. Penge har så at sige været gratis. Nu er prisen på penge imidlertid steget, og dermed er omkostningerne forbundet med lange kredittider også skudt i vejret.

Det gør H1 2023 til et rigtigt godt tidspunkt at kigge på din virksomheds kreditpolitik, for at sikre, at I er klar til hvad end resten af året bringer.

Atradius Danmarks kreditchef, Toke Colding, har samlet en række OBS-punkter, der kan hjælpe din virksomhed med at undgå tab under en eventuel recession.

  1. Meget kan have ændret sig siden sidste regnskab. Du bør derfor være særligt opmærksom på udviklingen hos dine kunder og deres respektive markeder. Hvis du køber ratings udefra, så skal du være skarp på, hvilken info disse ratings bygger på, da regnskaber hurtigt kan blive forældede under en recession. Flere steder har man droppet kundebesøg efter COVID-19 pandemien, men det kan være en god ide at genoptage dem. Vores erfaring er nemlig, at man får mere information på et fysisk møde hos kunden. Dels i dialogen, men også indirekte ved at se om medarbejderne virker pressede eller om tingene er begyndt at sejle på fabriksgulvet.
     
  2. Revurder din kreditpolitik. Gennemgå din kreditmanual for at sikre, at du forstår din virksomheds muligheder og begrænsninger ift. den nye markedssituation. I gode tider vil man ofte slække på retningslinjerne og mange virksomheder får desværre ofte først skærpet dem igen efter, at de har lidt et kredittab. Hvis du for et par år tilbage har sat løbetiden op fra 30 til 60 dage, kan det være, at du skal overveje at sætte den ned igen, også selvom det kan være en hård diskussion at tage med dine kunder.
     
  3. Ledelsen skal være klar til svære beslutninger. Det kan være færre kreditdage eller at man ligefrem må takke nej til ordrer eller omsætning. Det vigtigste er, at man internt har fået lagt en klar strategi, man kan læne sig op ad, når der kommer svære dilemmaer. Det er især vigtigt at tage en dialog med salgscheferne. I en recession vil man ofte støde på salgschefer, der er hårdt pressede for at nå deres mål samtidig med, at markedet er mere risikabelt.
     
  4. Kig på hele værdikæden. Vi ser allerede at flere virksomheder er pressede på likviditeten, en recession vil kun forværre dette. Når arbejdskapitalen er et generelt problem, så øges risikoen for at ubetalte regninger kan bevæge sig gennem værdikæder som dominobrikker. Du bør derfor også kigge på din kundes kunder og deres kunder, når du skal foretage en kreditvurdering.

 

Share this article on

Read more