<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Inkasso artikel png

Share this article on

Fremtidens inkassobranche bliver meget mere forsonlig

Den traditionelle erhvervsinkasso med skrappe krav og deadlines for betalinger kommer til at fylde mindre og mindre. Selvom jeg er dansk landechef i en global B2B inkassovirksomhed, synes jeg, at det er en positiv udvikling.

Tekst: Katja Rolf Larsen, nordisk direktør i Atradius Collections 

Siden konkurserne begyndte at stige i 2021, har vi travlt i Atradius Collections. Det er sket i takt med, at virksomheder over hele verden har haft sværere ved at betale deres regninger, og vi derfor har skullet håndtere flere inkassosager. Vi har ligefrem måttet ansætte flere medarbejdere til at håndtere det store inflow af sager.  

Netop derfor kan det lige nu være svært at se den store underlæggende trend i inkassobranchen - nemlig at virksomheder, generelt, er blevet bedre til at undgå inkassosager, og at de kun vil blive bedre til det i fremtiden. Det er en tendens, som jeg ikke bare hilser velkommen i vores inkassoforretning, men rent faktisk arbejder aktivt for at fremme.  
 
Umiddelbart kan det lyde som om, at jeg er i gang med at trække tæppet væk under vores egen forretning. Men der er en mening med galskaben. For alle vinder, når man undgår inkassosager.   

For Atradius Collections betyder det, at vi fokuserer mere på den forebyggende indsats; altså ydelser der kan hjælpe vores kunder med at få rettidig betaling, fra det øjeblik de udsteder en faktura.  
   
Kunderne ses som handelspartnere  
En af hovedårsagerne til, at antallet af B2B inkassosager er for nedadgående, er, at de fleste virksomheder i høj grad har ændret tilgang til deres kunder. Fokus er rykket fra rettidig betaling til i en højere grad at sikre betaling uden at ødelægge relationen til kunden. Kunden bliver i det forhold primært set og behandlet som en handelspartner.  Kunder kan nemlig godt se det som et tillidsbrud, når der bliver ført en inkassosag mod dem, og man risikerer derfor at vinke farvel til fremtidig handel og partnerskab. 
 
En anden årsag er automatisering. Det er blevet nemmere for virksomheder at få et avanceret teknologisk system til at sende professionelle mails ud på bestemte datoer for at høre, om kunden har indsigelser eller udfordringer med at betale. Med denne tilgang åbner man døren for dialog om betalingen, inden man sender rykkere eller varsler inkasso.  
   
Ikke alt kan automatiseres  
Selvom det er blevet muligt automatisk at fremskynde betalinger og starte en dialog med kunderne, så er det stadig essentielt at have en medarbejder, der kan gribe telefonen og tage dialogen: Ellers kan kunden få indtryk af, at de har en dialog med en chatbot.   

Lige som det med inkasso er vigtigt for Atradius Collections at have medarbejdere verden over, der taler de lokale sprog og kender de lokale regler, så er det med den forebyggende indsats lige så vigtigt at have medarbejdere, der forstår virksomhedskulturen, vigtigheden af den personlige kontakt og ser det gode udgangspunkt for at forhandle de bedst mulige aftaler.  

Derfor betyder udviklingen mod en langt mere forsonlig inkassobranche ikke, at vi skærer ned på antallet af medarbejdere verden over, men at vores inkassomedarbejdere prioriterer endnu højere at undgå, at udeblivende betalinger ender som inkassosager.  

Fremtiden handler om bæredygtig samhandel  
Hvor op mod 90 pct. af de forfaldne fakturaer førhen endte som inkassosager, så mærker vi altså i øjeblikket, at flere og flere virksomheder er interesserede i at investere i vores forebyggende arbejde.  

På grund af det investerer vi i at udvide vores forebyggende indsats og er begyndt at tilbyde det som en del af vores inkassoprodukt. F.eks. med en mulighed for at tilkøbe et AI-drevet værktøj, der forudsiger risiko i samhandelspartnere baseret på vores egne datakilder.  

Jeg tror aldrig, at inkasso bliver fuldstændigt udfaset, men jeg synes at det er positivt at se, at virksomheder prioriterer de gode relationer til deres kunder og er begyndt at tage flere redskaber i brug, når de skal inddrive gæld.  

Katja Rolf Larsen, nordisk direktør i Atradius Collections 

 

 

Share this article on

Read more