<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
What are the top five risks when entering a new market

Share this article on

De 5 største risici, når du skal ind på et nyt marked

At udvide på nye markeder kan være noget af det mest spændende ved at drive en virksomhed. Det kan give dig chancen for at finde nye kunder, teste dit vækstpotentiale og diversificere din kundeportefølje, samtidig med at du underbygger dit internationale omdømme.  

Men nye muligheder giver også nye risici. Når man udvider på et ukendt marked, kan der være mange faldgruber. Derfor har vi listet fem af de største risici, du kan støde på, når du handler på kredit i nye lande.

 

1) Mangel på finansiel information   

Når du handler i åben regning med nye kunder, er det vigtigt at have et godt indblik i deres økonomi for at kunne vurdere deres kreditværdighed. Det er dog ikke altid muligt at købe sig til opdateret information, og i nogle lande er der ikke krav om, at virksomheder skal offentliggøre deres regnskaber. I disse tilfælde kan det være nødvendigt at tage direkte kontakt til kunden og bede dem om at dele relevante dokumenter.

 

2) Salgs- og leveringsbetingelser: Ejendomsforbehold   

Det er vigtigt at fokusere på de forskellige standarder og love vedrørende salgs- og leveringsbetingelser på et nyt marked. På flere markeder er det f.eks. vigtigt at have ejendomsforbehold skrevet ind i kontrakterne. Proceduren og lovgivningen varierer fra land til land, men den grundlæggende idé bag ejendomsforbehold er, at du juridisk set ejer de produkter, du har solgt og sendt, indtil du har modtaget betaling for dem 

 

3) Økonomisk og politisk ustabilitet   

Det er vigtigt at holde et vågent øje med udviklingen på det lokale marked. Et kraftigt fald i købekraften kan f.eks. føre til flere konkurser. Det kan også gøre de lokale banker mere mindre risikovillige og få dem til at trække finansieringen tilbage. Et omskifteligt politisk klima kan også betyde pludselige tilbagetrækninger af eksportlicenser eller indførelse af nye toldregler.

 

4) Svag valuta  

Svage valutaer, der er sårbare over for svingende valutakurser, kan udgøre en øget risiko for tab. Det kan især være tilfældet i lavindkomstlande, hvor ellers stabile kunder kan have svært ved at skaffe nok dollars eller euro til at betale deres regninger til tiden 

 

5) Manglende lokalkendskab  

Indgående kendskab til dit nye marked er afgørende for at undgå blinde vinkler for lokale risici. Hvis du udvider til nye geografiske områder, kan du opleve, at sprog, tidszoner og lokale markedsregler er en udfordring. En solid markedsundersøgelse vil hjælpe, herunder en forståelse af dine konkurrenter. Hvis du for eksempel vil undgå at udsætte dig selv for risici gennem unødigt lange kredittider, skal du være i stand til at benchmarke dig selv i forhold til de generelle handelsbetingelser for virksomheder i din sektor på det relevante marked.    

 

Sådan beskytter du din virksomhed mod nye markedsrisici   

En af de bedste måder at minimere handelsrisici på, når man går ind på et nyt marked, er at arbejde med et kreditforsikringsselskab, der kender markedet og ideelt set har en lokal tilstedeværelse. De vil kunne hjælpe med en forståelse af de lokale love og skikke samt de bredere økonomiske eller markedsmæssige risici. Hos Atradius har vi for eksempel kontorer i mere end 50 lande og lokale risk underwritere med erfaring og ekspertise i endnu flere.  

Med os undgår du at spilde tid på at onboarde kunder, som i sidste ende viser sig at have dårlig kreditværdighed. Vi har aktiv dækning af millioner af virksomheder verden over og har med stor sandsynlighed allerede undersøgt og vurderet dine nye potentielle kunder.   

For et hurtigt overblik over handelsrisici i hele verden, se Atradius' Risk Map.  

 

 

Share this article on

Read more