<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-MJ45R64" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
New bankruptcy trend photoshop

Share this article on

Ny konkurstrend i Tyskland

Tyske virksomheder erklærer sig i stigende grad konkurs inden de er i en likviditetskrise. Det er både godt og skidt nyt for virksomheder, der handler på kreditvilkår.  

På vejen mod en konkurs bevæger de fleste virksomheder sig gennem følgende faser: stakeholder krise, strategisk krise, indtjeningskrise og likviditetskrise. 

Traditionelt set har tyske virksomheder indsendt konkursbegæringer, ved udgangen af en likviditetskrise. 
Med andre ord, når de løb tør for penge. Men ifølge Atradius’ tyske ekspert og underwriter Reinhard Grawe, har det ændret sig, så virksomheder erklærer sig konkurs langt tidligere.   

“I de sidste par år, og særligt i 2023, har vi set en ny tendens, hvor virksomheder indgiver en konkursbegæring inden de løber tør for penge.” 

 

Mere uforudsigelighed - mindre tabsrisici 
Ifølge Reinhard Grawe har denne udvikling både en positiv og en negativ konsekvens. På den negative side betyder de tidlige konkursbegæringer, at det er blevet sværere for finansanalytikere at forudse virksomhedskonkurser, fordi de sker langt tid inden virksomheden får seriøse likviditetsproblemer og ofte før indtjeningsmarginerne begynder at lide. Dermed er det sværere at forberede sig på konkursen, inden det er for sent. 

Den positive nyhed er, at når virksomheder erklærer sig konkurs så tidligt i et kriseforløb betyder det, at de ofte kommer succesfuldt gennem en rekonstruktion og kan føre virksomheden videre på den anden side. Det betyder også, at de oftere er i stand til at betale deres leverandører og at risikoen for tab dermed er mindre end når konkursbegæringer er resultatet af en likviditetskrise. 

Ifølge Atradius’ nordiske chef for Special Risk Management, Ulrik Asbjørn, overrasker det ikke at de tyske virksomheder indgiver konkursbegæringer inden de løber tør for penge. 

“Vi har ikke data, der underbygger en lignende tendens i Norden, men situationen i Tyskland kommer ikke bag på mig. Siden finanskrisen har der nemlig været et øget fokus på ledelsesansvar og det er mit indtryk, at særligt større virksomheder, er blevet mere bevidste om deres ansvar og bedre til at se virkeligheden i øjnene.” 

 

Share this article on

Read more