Blog

Sådan laver du en succesfuld Business Case for kreditforsikring

Skrevet af Lasse Henriksen | jul. 5, 2023

Kreditforsikring er et yderst effektivt risikostyringsværktøj, der kan beskytte virksomheder mod tab ved kunders insolvens eller udeblevne betalinger. En gennemarbejdet Business Case er afgørende for at sikre finansiering og ressourcer til implementeringen af din kreditforsikring. 

Denne skabelon kan hjælpe dig med at oprette en succesfuld sag for kreditforsikring i din virksomhed. Med dette dokument får du en skabelon, der dækker alle aspekter af en god Business Case. Herunder de strategiske, økonomiske, kommercielle, finansielle og ledelsesmæssige dele. 

Du bør tilpasse skabelonen til din virksomheds specifikke behov og mål. Tænk på det som et udgangspunkt for at skabe et overbevisende skriv, der hjælper interessenter med at forstå fordelene ved kreditforsikring.

 

1. Resumé

Lav et resumé, der giver overblik over Business Casen og fremhæver dens formål, vigtigste resultater, anbefalinger og forventede resultater. Dette skal give læserne et overblik og motivere dem til at læse videre. Det bør indeholde en uddybning af følgende: 

  • Et kort overblik over Business Casen og dens formål 
  • En kort beskrivelse af kreditforsikring 
  • Forventede resultater og fordele 
  • Anslåede omkostninger og tidslinje 

 


2. Business Case

Business case-afsnittet skal give et dybt dyk ned i det foreslåede projekts baggrund, mål, interessenter og risici. Det fastlægger konteksten for Business Casen og skitserer de mål og målsætninger, som projektet forventes at nå. 

  • Projektets navn: 

  • Projektleder:  

  • Baggrundsinformation og kontekst: 

  • Målsætninger og mål: 

  • Interessent- og partnerorganisationer:

 

 

3. Strategiske overvejelser

Dette afsnit bør fokusere på strategiske overvejelser og skal undersøge, hvordan det foreslåede projekt stemmer overens med organisationens overordnede strategi og passer ind i det større billede. Den bør tage højde for konkurrentanalyse, markedstendenser og –muligheder. Den skal hjælpe læserne med at forstå, hvordan det foreslåede projekt vil hjælpe organisationen med at nå sine strategiske mål. 

 

  • Oversigt over den nuværende kreditstyringsmetode
    • Oversigt over, hvad virksomheden i øjeblikket gør og eventuelle risici forbundet med dette 
  • Fordele ved kreditforsikring, og hvorfor dette kan være bedre end andre tilgange
    • Sammenligning af kreditforsikring med selvforsikring, factoring og remburser. Også fordele ud over selve forsikringen, herunder lettere adgang til finansiering, mindre tid brugt på interne risikovurderinger og mindre tid spildt på onboarding af nye kunder, der viser sig at have en dårlig kreditvurdering.  
  • Tilpasning til organisationens strategi, mål og prioriteter
    • Hvordan kreditforsikring understøtter din virksomheds specifikke mål og strategier. 
  • Konkurrent analyse
    • Vurder dine konkurrenters styrker og svagheder ift. kreditforsikring.
  • Risks
    • De risici, der er forbundet med at gå i gang med dette projekt. 
  • Fordele for din organisation
    • Hvad er de potentielle fordele for din organisation? f.eks. større sikkerhed, mindre risiko, vækstpotentiale.  


  • Branchetendenser, muligheder og markedsanalyse
    • Hvordan bruger andre virksomheder kreditforsikring til deres fordel? Hvad er de bredere tendenser i din og andre brancher ift. dette? 

 

4. Økonomisk analyse

Et afsnit om økonomisk analyse bør fokusere på de finansielle effekter af det foreslåede projekt. Den bør omfatte en cost-benefit-analyse, potentielt investeringsafkast (ROI), nutidsværdi (NPV) og tilbagebetalingstid. Formålet er at hjælpe læserne med at forstå, hvordan kreditforsikring vil bidrage til bundlinjen. 

 

  • Cost-benefit-analyse  

  • Investeringsafkast (ROI) 

  • Nutidsværdi (NPV) 

  • Break-even analyse 

  • Tilbagebetalingstid 

5. Finansielle oplysninger 

Afhængigt af din situation vil du måske inkludere økonomiske oplysninger i ovenstående eller holde det adskilt. De økonomiske data bør give indblik i årsregnskabet, finansieringskravene og de finansielle nøgletal, der er knyttet til det foreslåede projekt. Det hjælper læserne med at forstå projektets økonomiske gennemførlighed og de potentielle risici i forbindelse med finansiering af det. 

 

  • Årsregnskab
    • Medtag dokumenter som cash flow opgørelser 
  • Finansieringskilder og krav
  • Finansielle nøgletal 

 

6. Projektet i praksis

Dette afsnit fokuserer på de praktiske aspekter af det foreslåede projekt. Det omfatter projekt- og implementeringsplaner, ressourcefordeling og overvejelser om forandringsledelse. Det hjælper læserne med at forstå de operationelle og ledelsesmæssige aspekter af projektet

 

  • Projektplan
  • Ressourcefordeling og -styring 
  • Plan for forandringsledelse 

 

7. Konklusion 

Din konklusion bør opsummere Business Casens key findings og anbefalinger. Den skal også fremhæve potentielle udfordringer og risici forbundet med projektet. Til sidst bør den foreslå de næste skridt.  

 

  • Sammenfatning af de vigtigste resultater og anbefalinger 
  • Hvorfor Atradius? 
    • Atradius er et af verdens førende og mest betroede kreditforsikringsselskaber  
    • Det har muliggjort handel i næsten 100 år 
    • Det har stærke A- og A2-ratings fra finansielle kreditvurderingsbureauer 
    • Det driver en partnerskabstilgang med kunder og lærer vores forretning, kunder og markeder at kende for at levere en service af høj kvalitet til os 

  • Potentielle udfordringer og risici
  • Næste skridt og tidslinjer  

 

8. Referencer 

Tilføj et afsnit med referencer og understøttende data, yderligere analyser og kilder til de oplysninger, der præsenteres i business casen. Det skal give læserne upartiske og detaljerede oplysninger, der kan hjælpe dem med at træffe en informeret beslutning om det foreslåede projekt.  

 

  • Supplerende data og forskning
  • Yderligere analyse og diagrammer 
  • Referencer og kilder