Har Indien det samme potentiale som Kina, og hvilke udfordringer og risici bør man være opmærksom på? De spørgsmål har efterhånden været debatteret i et godt stykke tid, vi har bedt vores lokale eksperter komme med deres bud.
De seneste års økonomiske udvikling og geopolitiske spændinger, særligt mellem USA og Kina, har fået flere virksomheder til at rette blikket mod Indien. Det gælder både amerikanske og europæiske virksomheder, hvoraf mange i øjeblikket forsøger at sikre forretningen, ved en diversificering af forsyningskæderne.
Det betyder, at der er et nyt fokus på Indien som potentiel handelspartner og måske ligefrem som en fremtidig konkurrent til titlen som ‘verdens fabrik’. Til at vurdere Indiens potentiale har vi talt med Meghna Nair, der er chef i risikoafdelingen for Atradius Indien og Arun Soundarajan, der er landechef i Atradius Indien.
Hvilke fordele har Indien som handelspartner?
Først og fremmest har Indien rigtigt mange strukturelle og demografiske fordele. Med en befolkning på 1,4 milliarder mennesker er der en stor mængde kvalificeret arbejdskraft, lave omkostninger og en voksende forbrugerbase. Særligt vokser både middelklassen og antallet veluddannede, engelsktalende unge.
Landet har desuden en lang historik, når det kommer til fremstillingsindustrien og regeringen har de seneste år i en særlig grad støttet op om industrien og eksporten.
“Regeringen satser stærkt på at forbedre logistikken. Øgede investeringer i infrastruktur og vækstprojekter er essentielle for at udvikle modstandsdygtige forsyningskæder og det er netop det Indien er i gang med,” siger Arun Soundarajan.
Hvordan har Indien draget fordel af udviklingen de seneste år?
Indien har de seneste år oplevet en mærkbar stigning i direkte udenlandske investeringer (FDI). I finansåret 2014 til 2015 lå niveauet af direkte udenlandske investeringer på 45,15 mia. USD, mens der i 2021-2022 blev foretaget direkte investeringer for 83,57 mia. USD. Altså næsten dobbelt så meget som 7 år tidligere.
Udviklingen er godt hjulpet på vej af regeringens initiativ ‘Make in India’, som udgøres af en række tiltag, der skal fremme innovationen, beskytte intellektuelle rettigheder og udbygge infrastrukturen til produktion.
Derudover har Indien ifølge Meghna Nair også haft gavn af en række frihandelsaftaler, der har hjulpet med at slå Indien fast som et vigtigt marked for mange virksomheder forsyningskæder.
“Indien har allerede underskrevet handelsaftaler med De Arabiske Emirater og Australien, mens handelsaftaler med Storbritannien og Canada er på vej,” siger Meghna og tilføjer at Indien og EU ligeledes sigter efter at have en aftale på plads ved udgangen af 2023 eller starten af 2024.
Vil Indien overtage Kinas rolle som "Verdens Fabrik"?
Der er flere ting, som tyder på det. Meghna Nair fremhæver et godt eksempel på både størrelsen og kvaliteten af de investeringer landet i øjeblikket er vidner til.
“Apple har foretaget en betydelig øgning af iPhone-produktionen i Indien, med et output på 7 mia. USD i finansåret 2022-2023. Næsten 7% af Apple’s iPhones blev fremstillet i Indien i det seneste finansår, samlet af deres partnere som Foxconn Technology Group og Pegatron Corp.”
Men Apple er ikke den eneste succeshistorie i elektroniksektoren. Fra 2018 til 2022 har Indien øget den samlede værdi af elektronikeksporten med 260%. Kun Vietnam havde en højere vækstrate. Denne vækst er især sket på baggrund af sektorens strategiske vigtighed og øgede restriktioner på handelen med Kina. Ifølge Arun Soundarajan er der dog også andre sektorer, som har stort vækstpotentiale.
“Farma, forarbejdede fødevarer, hvidevarer, bilproduktion og fremstilling af komponenter til bilindustrien vil højst sandsynligt være en væsentlig del af fremtiden.”
Indien har endnu en fjer i hatten, når det kommer til landets kandidatur som nyt produktionscentrum. I modsætning til særligt Sydøstasien er de nemlig relativt uafhængige af Kina i deres forsyningskæder.
Hvilke potentielle udfordringer står Indien over for?
Det er dog vigtigt ikke at male et rosenrødt billede af Indiens fremtid. Landet har historisk ofte ført en protektionistisk politik, hvilket kan gøre landet mindre konkurrencedygtigt, når det handler om at forhandle større frihandelsaftaler. Som Megha Nair siger det.
“For at kunne tiltrække de her store virksomheder og få dem til at investere i Indien er det vigtigt, at man fører den rigtige politik. Der er stadig udfordringer, der bør adresseres og det vil tage lang til at erstatte Kina, der sidder i en meget fordelagtig position.”
Desuden er der fortsat logistiske udfordringer med produktionen i Indien, hvilket betyder at det er langsommere at få transporteret varer og komponenter til markedet. Det er særligt såkaldte ‘first and last mile’-udfordringer, med en infrastruktur, der endnu ikke er helt udbygget.
Virksomheder, der arbejder med komplekse produkter, kan desuden risikere at løbe ind i et rekrutteringsproblem. Uddannelse af nye medarbejdere vil kunne afhjælpe denne type udfordringer, men vil samtidig øge produktionsomkostningerne.
På trods af at Indien de seneste år er rykket opad på listen over lande, hvor det er nemt at drive virksomhed, er der stadig store udfordringer med bureaukrati og de forsinkelser det kan medføre. Hvis man skal have afgjort sager ved domstolene, kan det være meget tidskrævende, især når det gælder tvister og håndhævelse af kontrakter.
Hvilke tips er der til virksomheder, der vil handle i Indien?
Den gode nyhed er, at der bliver arbejdet på at overkomme de ovennævnte udfordringer. Narenda Modis regering begyndte for snart et årti siden at lave reformer, der skulle lette og forsimple virksomhedsdrift i Indien.
De store investeringer i forbedring af infrastrukturen fortsætter ligeledes, så situationen vil højst sandsynligt fortsætte med at forbedres i de kommende år.
I øjeblikket er det en klar fordel at finde en lokal partner, hvis man gerne vil ind på det indiske marked. De kan ofte rådgive, når det kommer til den lokale lovgivning og kan have praktisk erfaring med at få udredt tvister. Samtidig kan de støtte dig med at vurdere dine handelsrisici.
Mulighederne vil vokse i takt med at Indiens tilstedeværelse på den globale scene og virksomheder med den rette strategi vil have rig mulighed for at høste en del af udbyttet.
Læs Arun og Meghnas 10 vigtigste råd til virksomheder, der eksporterer til Indien