Forsinkede betalinger kan have en negativ effekt på dit cash flow og din forretning. Derfor er det en god idé at være opmærksom på eventuelle advarselstegn, der indikerer, at dine kunder kan have svært ved at betale til tiden. Ved at identificere dem så tidligt som muligt, kan du beskytte din virksomhed mod økonomiske tab og unødvendige risici.
Også stabile kunder kan komme i problemer, og derfor bør du ikke alene stole på dine kunders adfærdshistorik som indikator for de fremtidige resultater. Der er flere områder, du kan kigge på, når du leder efter problemer. Herunder det økonomiske miljø, som dine kunder og potentielle kunder opererer i, alle tilgængelige oplysninger om deres økonomi, og for nuværende kunder kan adfærdsændringer også indikere, om de er pressede.
Udfordringer i den lokale eller globale økonomi kan lægge et økonomisk pres på dine kunder og forringe deres evne til at betale dig rettidigt. Faresignaler, du bør holde øje med, omfatter:
1. Økonomisk afmatning: I tider med recession kan selv de stærkeste virksomheder komme ud for uforudsete vanskeligheder, som kan påvirke deres cash flow negativt og potentielt føre til, at de får problemer med at betale til tiden. I disse perioder skal du tage dig tid til at revurdere hver enkelt af dine kunder og identificere eventuelle risici.
2. Politisk ustabilitet: Perioder med politisk ustabilitet - som f.eks. krigen i Ukraine eller ændringer i regeringens politik i dit eget eller din kundes marked - kan føre til ændringer i dine kunders forretningsmuligheder. Geopolitiske overvejelser bør medtages i dine kundevurderinger og din analyse af deres betalingsevne.
3. Øget konkurrenc: Markedsudfordringer, som øget konkurrence, kan føre til faldende forretningsaktivitet eller en indskrænkning af fortjenstmargenerne for din kunde. Hvis du holder øje med din kundes branche, kan det hjælpe dig med at være opmærksom på de udfordringer, som din kunde kan stå over for.
Når du ser på dine kunders eller potentielle kunders økonomiske resultater, er der nogle tidlige faresignaler, der kan signalere problemer med betalinger:
4. Høj gæld i forhold til indtægt: Når man ser på en virksomheds økonomi, kan en stor gæld kombineret med en lav indtægt, være en indikator for likviditetsproblemer.
5. Negativt cash flow: I lighed med en høj gældskvote kan et negativt cash flow betyde, at din kunde er tvunget til at jonglere sine forpligtelser - en af dem kan være at betale dig til tiden
6. Historik og ejerskab: Et rødt flag kan være en kunde, der tidligere har indgivet konkursbegæring eller for nylig har gennemgået en økonomisk rekonstruktion. Det er tydelige tegn på en virksomhed i økonomiske vanskeligheder, som stadig kan have svært ved at betale sine regninger til tiden og måske endda er i fare for at kollapse. Nylig ændring af ejerskab eller ejerskabstype bør ligeledes være et OBS-punkt. Det er også en god idé at være opmærksom på familievirksomheder og virksomheder, der ejes af investeringsfonde. Familievirksomheder kan nogle gange være uvillige til at træffe svære beslutninger, og fondsforvaltere kan vælge at træffe en hurtig beslutning om at lukke en virksomhed, hvis de mister tilliden til den.
7. Høj kreditudnyttelse: Hvis en kunde bruger en stor del af sin kreditgrænse eller beder om at øge denne grænse hos dig, kan det være en tidlig indikation på, at de oplever økonomiske problemer og måske ikke kan betale deres regninger
8. Lavere aktivitetsniveau: På den anden side, hvis en kundes forretningsaktivitet falder, kan dette være en anden tidlig indikation på, at der er problemer, som i sidste ende kan resultere i, at de får problemer med at betale.
9. Langsom kommunikation: Hvis en tidligere pålidelig kunde bliver langsom til at svare på e-mails eller opkald, kan det være et tegn på, at de er under pres eller undgår en vanskelig samtale om betalinger, som de ikke kan foretage.
10. Ændringer i betalingsadfærd: Pludselige ændringer i betalingsadfærden, som f.eks. reducerede betalinger og udeblevne betalinger kan være et tegn på økonomiske vanskeligheder og er værd at undersøge.
God kommunikation er nøglen til succes i alle relationer, og handelsrelationer er ikke anderledes. Hold dig tæt på din kunde og dine markeder. Tal med dem om, hvad der sker hos dem. Bliver de påvirket af større økonomiske begivenheder? Kunne mere lempelige kreditvilkår faktisk hjælpe dem til at fortsætte med at handle med dig mere gnidningsfrit? Ville det være mere sikkert at holde en pause med kreditsalg i en periode?
Derudover kan du tage skridt til at beskytte dit handelsforhold med en kreditforsikring. En kreditforsikring betaler dig, når din kunde ikke betaler. Med visheden om, at du bliver betalt, kan du fortsætte med at handle med din kunde og tilbyde dem kredit som aftalt med dit forsikringsselskab.
Derudover giver kreditforsikring meget mere end forsikringsudbetalinger og inkassoservice, når du lider under udeblevne betalinger. Hos Atradius monitorerer vi f.eks. løbende de økonomiske resultater hos alle forsikrede købere (dette omfatter dine kunder og alle vores kunders kunder) på løbende basis. Det betyder, at vi kan advare dig om eventuelle ændringer i de potentielle risici fra din kundebase, såvel som eventuelle advarselssignaler fra det bredere marked eller branchen. I praksis betyder det, at vi kan hjælpe dig med overvågning af alle de ti faresignaler, der er nævnt her.